Symptomen foute communicatie

- Je partner komt vaak te laat op jullie afspraak of hij/zij zegt de afspraak af.
- Je durft niet op te komen voor je mening, want die wordt toch in het belachelijke getrokken.
- Je partner wordt boos als je niet meteen de telefoon opneemt of een berichtje beantwoordt.
- Je vermijdt ruzies, want je partner begint dan te roepen.
- Bij vrienden of familie maakt je partner je vaak belachelijk of negeert je.
- Je krijgt altijd van alles de schuld.
- Je partner loopt steeds weg als je een discussie start.
- Je bent bang om af te spreken met vrienden, want je partner begint dan te mokken en bezorgt je een schuldgevoel omdat je je tijd niet met hem/haar doorbrengt.
- Je bent bang om iets voor jezelf te kopen, je partner is daar vaak boos over.
- Sommige ergernissen durf je niet uit te spreken, want daar komt toch alleen ruzie van.

Wat is goede communicatie?

Goed communiceren is de sleutel voor een goede, stabiele relatie. Alles kunnen bespreken (wat niet hetzelfde is als het altijd met elkaar eens zijn) zorgt ervoor dat je altijd weet waar je staat, dat je je partner leert kennen en dat jullie begrip en respect kunnen opbrengen voor elkaars standpunt. Goed met elkaar kunnen praten en je gedachten en emoties juist verwoorden, is echter niet altijd even gemakkelijk.

Iedereen heeft een eigen manier van communiceren. Zo praat de ene partner meer vanuit haar of zijn gevoel, terwijl de andere alles vanuit het verstand wil analyseren. Vaak begrijpen partners elkaar niet omdat ze vanuit een andere invalshoek praten.

Tips om goed te communiceren

Zeg duidelijk wat je denkt. Zorg dat wat je zegt, doet en voelt met elkaar in overeenstemming is. Vertel eerlijk en rechtuit wat je wil en vermijd dubbelzinnige boodschappen. Zeg dus niet 'ja' als je 'nee' bedoelt. Hoe vaak laat je hem of haar kiezen wat jullie eten, terwijl je zin hebt in iets anders? Je wil de ander een plezier doen, maar na verloop van tijd wreekt zich dat: je cijfert jezelf weg, verliest je eigen mening en komt niet meer op voor jezelf. Je voelt je boos en bitter, zonder goed te weten waarom.

Luister actief.
Zorg dat je goed begrijpt wat de ander wil zeggen. Toon dat je moeite doet door haar of zijn woorden te herhalen of samen te vatten. Onderbreek de ander niet.

Doe moeite om te begrijpen hoe de ander zich voelt.
Probeer je te verplaatsen in de gedachten van je partner en toon empathie. Laat verstaan dat je niet alleen het verhaal begrijpt dat je partner vertelt, maar ook de gevoelens die ermee samengaan.

Neem een adempauze om je gedachten te ordenen.
Tel tot tien of laat de discussie even rusten en doe iets anders: ga een luchtje scheppen, maak een wandeling met de hond.

Breek de ander niet af.
Terugvallen op afbreekcommunicatie is gemakkelijk, omdat je de ander maximaal verwondt terwijl je jezelf maximaal beschermt. Je hoeft niet toe te geven, je hoeft het onderwerp zelfs niet echt te bespreken want het gaat enkel over de 'fouten' in de redenering van de ander. Het is een gewoonte en je zal er vaak in vervallen. Betrap je jezelf, probeer je dan te herpakken. Neem desnoods een time-out en communiceer dit ook naar je partner.

Uit je positief.
Moedig de positieve eigenschappen van je partner aan. Dat werkt veel beter dan kritiek geven. Zeur niet steeds over dingen die misschien altijd terugkomen of moeten gebeuren. Negatieve commentaar helpt vaak niet en is één van de grootste valkuilen voor een relatie.

Tips om ruzie te maken

Vrijwel iedereen heeft een hekel aan ruziemaken. Toch ontkom je er in geen enkele relatie aan: ruziemaken hoort erbij. Het is ook gezond: ruziemaken helpt om het vuil in je relatie op te ruimen. Probeer wel om op de juiste manier ruzie te maken.

Blijf to the point.
Wanneer je kwaad bent, heb je de neiging om er allerlei dingen uit het verleden bij te slepen die ook al fout gingen. Maar je maakt er een ruzie zwaarder mee en gaat steeds verder weg van een eventuele oplossing. Blijf dus bij de kwestie.

Maak geen misbruik van tranen.
Het is een vorm van emotionele chantage die jou en je partner niet dichter bij een oplossing brengt.

Voorkom kwetsen.
Natuurlijk ben je boos en natuurlijk wil je dat je partner jou en jouw zienswijze begrijpt. Wat daar niet bijhoort, is het maken van opmerkingen die alleen maar tot doel hebben om de ander te kwetsen en onderuit te halen.

Niet in bed.
Je bed is een plek waar je je veilig moet kunnen voelen. Het is een plek waar je liefhebt, waar je slaapt, waar je je ontspant. Wat een bed zeker niet is, is een plek om ruzie te maken. Mocht er een ruzie ontstaan, zoek dan een andere plek op. Ga ook nooit met ruzie naar bed.

Blijf luisteren.
Goed ruziemaken bestaat uit goed communiceren. Dat betekent dat je niet alleen zelf helder uitlegt wat jij vindt, denkt en voelt, het betekent ook dat je met aandacht luistert naar de dingen die jouw partner te zeggen heeft, zonder haar of hem voortdurend te onderbreken en commentaar te geven.

Niemand is perfect.
Jij bent niet perfect. Verwacht dus ook niet van je partner dat hij of zij perfect is. Maak geen drama van kleine onhebbelijkheden. En bovenal: probeer je partner niet te veranderen!

Eind goed al goed.
Wanneer jullie allebei je hart gelucht hebben, is het wel belangrijk dat het ook echt is uitgepraat. Zorg dat er niks meer ligt wat kan gaan etteren. Anders krijg je weer ruzie over hetzelfde onderwerp.

Test: hoe communiceren jullie?

Een goede relatie is niet altijd eenvoudig. Ook als je elkaar graag ziet, kan het weleens gebeuren dat je elkaar de duvel aandoet. Doe de relatietest en ontdek of de communicatie in je relatie goed zit.

Hier vind je meer do's en don'ts in een relatie.

Waar kan je terecht?

Wanneer je partner geweld of dwang gebruikt, zoek dan hulp. Dit kan ook gaan over subtiele vormen van geweld. Hier kan je terecht.

Partner weg Partner anders Altijd bang Hulp zoeken Verhalen Van je partner Om iets fout te zeggen Bindingsangst bang
Partner weg Partner anders Altijd bang Hulp zoeken Verhalen Van je partner Om iets fout te zeggen Bindingsangst bang


met de steun van: