Symptomen jaloezie

- Je bent bang dat je partner iemand anders leuker of aantrekkelijker vindt dan jou.
- Je vindt het erg als je partner iets doet zonder jou.
- Je kan er niet tegen als je partner plots veel over iemand anders begint te praten.
- Je bent bang dat je partner met iemand anders vrijt.
- Als je partner zijn/haar gsm laat liggen, lees je de berichtjes.
- Je wilt steeds weten waar je partner is.
- Je vindt het niet leuk dat je partner omgaat met andere vrouwen/mannen.
- Het stoort je dat je partner over persoonlijke dingen spreekt met iemand anders.
- Je laat graag aan iedereen merken dat je partner van jou alleen is.
- Als je partner uitgaat zonder jou, ben je bang dat zij/hij iemand tegenkomt met wie het goed klikt.

Wat is jaloezie?

Iedereen is weleens jaloers. En dat is oke. Een beetje jaloezie is zelfs normaal in een relatie. Het is een teken dat je de ander niet kwijt wil. Maar er zijn grenzen.

Jaloezie wordt onredelijk als je gevoelens niet in verhouding staan tot wat je partner doet. Je bent bijvoorbeeld vreselijk jaloers omdat iemand naar je partner glimlacht. Je zelfbeeld of ego wordt hier eigenlijk meer bedreigd dan je relatie. Onredelijke jaloezie treedt vaker op bij mensen die een negatief zelfbeeld hebben en dus kampen met een grote onzekerheid en afhankelijkheid.

(Ziekelijke) jaloezie hangt vaak samen met andere problemen of grote stress. Sommige mensen zoeken hulp (zij weten van zichzelf dat ze onredelijk zijn en willen er vanaf), anderen niet (zij zijn er rotsvast van overtuigd dat hun partner vreemdgaat en verliezen de realiteit uit het oog).

Wanneer je voortdurend bang bent dat je partner vreemdgaat of daadwerkelijk overtuigd bent dat je partner je bedriegt zonder dat hiervoor een goede reden is, ben je ziekelijk jaloers. In dat geval zoek je best hulp.

Vormen van jaloezie

1. Je bent jaloers omdat er een aanleiding is.
Dit heet reactieve jaloezie: je reageert op een situatie (je partner gaat vreemd bijvoorbeeld). Dit is wat in de volksmond de 'gezonde' jaloezie wordt genoemd: je gevoelens zijn immers 'redelijk', al kan je gedrag best onredelijk zijn.

2. Je bent bang dat je partner je zal bedriegen of verlaten, ook als je hiervoor geen reden hebt.
Dit heet angstige jaloezie: de jaloezie speelt zich vooral af in je hoofd en uit zich in stress, twijfels en piekergedachten. Soms is er een aanleiding voor je jaloezie, soms is het pure inbeelding. Hoe dan ook maakt het je onzeker en uitgeput en is het slecht voor je relatie.

3. Je doet er alles aan opdat je partner je niet zal bedriegen of verlaten, ook als hiervoor geen aanleiding is. Dit heet preventieve jaloezie: je controleert de spullen van je partner, verbiedt bepaalde dingen en reageert bezitterig om ontrouw te voorkomen. Ook hier is er soms een aanleiding voor je jaloezie, soms ben je louter aan het doemdenken. In elk geval is je controleergedrag een vorm van terreur en soms zelfs een stap naar partnergeweld. Je bezorgt jezelf veel stress en duwt je partner enkel verder van je weg.

Tips bij jaloezie

Tips bij reactieve jaloezie

Aanvaard dat je soms jaloers bent.
Veel mensen schamen zich omdat ze jaloers zijn. Ze proberen het te verdringen of te ontkennen. Dat leidt meestal niet tot een verbetering. De jaloerse gevoelens verminderen pas als je jaloezie onder ogen durft te zien.

Accepteer normale jaloezie.
Een zekere mate van jaloezie is onvermijdelijk in de meeste liefdesrelaties. Liefde en jaloezie gaan nu eenmaal meestal samen.

Maak goede afspraken over wat kan en niet kan in je relatie.
Wat voor de een not done is, is dat niet per se voor de ander. Vind je het niet leuk dat je partner zijn/haar ex nog regelmatig ziet of met iemand anders danst op een feestje, zeg dat dan. Misschien heeft je partner helemaal niet door dat dit voor jou te ver gaat en heeft hij/zij helemaal geen bijbedoelingen. Duidelijke afspraken zijn heel belangrijk.

Tips bij angstige jaloezie

Ga na of je niet overdrijft.
Kijk goed naar de gebeurtenis die je jaloezie opwekt. Een aantal trucjes die kunnen helpen:
o Zoom uit: staar je niet blind op een aspect, maar bekijk het hele plaatje. Als je partner lang op cafe blijft hangen met iemand anders, vraag dan eens of er nog anderen bij waren, of ze leuk gebabbeld hebben enz.
o Betrek niet alles op jezelf. Als je partner met een mooie persoon praat, wil dat niet zeggen dat zij/hij jou niet meer aantrekkelijk vindt.
o Hou rekening met de context en de omstandigheden. Als je partner te laat is, kan daar een logische reden voor zijn: het verkeer, het weer, anderen die hem/haar ophielden enz.

Onderdruk het gevoel.
Meestal is het gezond om je gevoelens te uiten, maar niet bij angstige jaloezie. Dat zou van jou en je relatie een wrak maken. Probeer je liever positief uit te drukken (zeg tegen jezelf "Ik wil me onbezorgd en zelfverzekerd voelen", "Mijn lief ziet mij graag") of zoek afleiding zodat je aan iets anders denkt.

Maak van een liefdesrelatie geen vechtrelatie.
Liefde kan je niet afdwingen. Begin dus niet met eisen ("Ik wil niet dat je alleen weggaat"), bevelen ("Kijk niet naar haar/hem"), dreigen ("Als je naar dat feestje gaat, verlaat ik je") of vernederen ("Je bent te lelijk voor hem/haar"). Ook een kruisverhoor ("Waar was je, met wie, over wat hebben jullie gebabbeld?") en emotionele chantage ("Als je me verlaat, doe ik mezelf iets aan") werken averechts: je partner voelt zich onder druk gezet, waardoor je hem/haar enkel nog verder van je wegduwt.

Voorkom emotionele afhankelijkheid.
Beperk je sociale leven niet tot je liefdesrelatie. Daarmee maak je jezelf te afhankelijk van je partner. Door sociale contacten ga je je zelfverzekerder voelen en zit je beter in je vel.

Ga naar buiten.
Plan sociale activiteiten in op momenten waarop je normaal last hebt van jaloezie, bijvoorbeeld als je partner alleen op stap is. Door met andere mensen af te spreken, zorg je voor afleiding. Bovendien kunnen zij helpen om je jaloerse gevoelens in de juiste context te plaatsen en te relativeren.

Werk aan je zelfvertrouwen.
Laat je eigenwaarde niet afhangen van de liefde van je partner. Overdreven jaloezie komt vaak voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Omgekeerd leidt positief zelfvertrouwen vaak tot vermindering van jaloezie. Wanneer je voelt dat je heel onzeker wordt en je gevoel van eigenwaarde daalt, is het een goed idee om professionele hulp in te schakelen.

Tips bij preventieve jaloezie

Stop je controlerend gedrag.
Hoewel je geen directe controle over je gevoelens hebt, kun je wel steeds beslissen wat je met die jaloerse gevoelens doet. Geef er niet aan toe. Ga je partner niet controleren en begin geen zaken op te leggen of te verbieden. Je partner heeft recht op een eigen leven. Neem je die vrijheid af, dan voelt hij/zij zich gevangen en zal hij/zij steeds verder van je wegdrijven. Wanneer je voelt dat je controlegedrag dwangmatig wordt, is het een goed idee om professionele hulp in te schakelen.

Voorkom emotionele afhankelijkheid.
Beperk je sociale leven niet tot je liefdesrelatie. Daarmee maak je jezelf te afhankelijk van je partner. Zorg voor voldoende andere sociale contacten en bezigheden.

Praat erover.
Door met mensen af te spreken, zorg je voor afleiding en zal je je negatieve gedachten sneller kunnen vergeten. Zit je jaloezie diep, spreek er dan over met vrienden. Zij kunnen je helpen om je jaloerse gevoelens in de juiste context te plaatsen en eventueel te relativeren.

Werk aan je zelfvertrouwen.
Laat je eigenwaarde niet afhangen van de liefde van je partner. Overdreven jaloezie komt vaak voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Omgekeerd leidt positief zelfvertrouwen vaak tot vermindering van jaloezie. Wanneer je voelt dat je heel onzeker wordt en je gevoel van eigenwaarde daalt, is het een goed idee om professionele hulp in te schakelen.

Test: hoe jaloers ben jij?

Doe de jaloezietest om te weten hoe jaloers je bent.

Tips bij een jaloerse partner

Voel je niet schuldig.
Als je trouw bent aan je partner, moet je je niet schuldig voelen over haar/zijn jaloeziegevoelens. Het zegt namelijk meer over hem/haar dan over jou.

Maak er geen ramp van.
Niemand is volmaakt: jij niet en je jaloerse partner niet. Dus probeer ermee te leven. Als de situatie echt onhoudbaar wordt dan is professionele hulp, zoals relatietherapie, een goed idee. Soms moet je ook besluiten om er een punt achter te zetten.

Beantwoord niet eindeloos elke ondervraging.
Als je alle vragen van je partner beantwoordt, hoe belachelijk ze ook zijn, beloon je dit gedrag. Bepaal voor jezelf hoe ver je wilt gaan. Is de grens van het redelijke bereikt, stop dan.

Kom vriendelijk maar beslist op voor je eigen standpunt.
Maak je partner duidelijk dat hij/zij beter iets aan haar/zijn jaloezie kan doen.

Wees redelijk.
Samen naar een oplossing zoeken voor overdreven jaloezie is makkelijker als je bereid bent naar je partner te luisteren en wil helpen. Besef dat de jaloezie een teken is dat je partner je graag ziet, maar niet zo goed in zijn/haar vel zit. Kom op voor je eigen grenzen, maar wees ook redelijk. Niet elk verzoek van je partner is onredelijk.

Daag je partner niet extra uit.
Jaloezie kan je ook stimuleren, door er bewust aanleiding voor te geven. Mogelijk wil je zo je relatie uittesten, wil je weten of je partner je echt graag ziet. Niet doen: dat zet enkel meer druk op de relatie.

Probeer jaloezie niet angstvallig te voorkomen.
Probeer niet alles wat ook maar een beetje aanleiding kan geven tot jaloezie te vermijden. Je wilt op die manier je partner geruststellen, maar vrijwel altijd wordt die daardoor meestal juist achterdochtiger. Normale situaties krijgen namelijk een abnormale betekenis. Je partner zal niet leren om met een normale hoeveelheid jaloezie om te gaan.

Geef niet toe aan emotionele chantage.
"Als je van me houdt, dan blijf je thuis." "Ik maak mezelf van kant als je bij me weggaat!" Deze uitspraken van een extreem jaloerse partner werken in op je schuldgevoel. De kunst is hier niet aan toe te geven. Zeg dat je haar/hem graag ziet en dat vertrouwen belangrijk is, maar ga jezelf niet verdedigen.

Ga weg als het te ver gaat.
"Als ik je niet kan krijgen, krijgt niemand je!" Dit is een gevaarlijke uitspraak die kan leiden tot geweld. Als de jaloezie zo ver gaat dat je partner je bedreigt of geweld aandoet, besef dan dat jullie liefde misvormd is en dat je dit niet wilt. Zet eventueel een punt achter de relatie.

Waar kan je terecht?

Leren omgaan met jaloezie gaat met vallen en opstaan. Professionele hulp kan nodig zijn om van de foute manier van denken af te komen. Vaak is er ook een achterliggend psychisch probleem of relatieprobleem dat moet aangepakt worden.

Lukt het niet om met deze tips de jaloezie te doorbreken, zoek dan hulp.

Partner weg Partner anders Altijd bang Hulp zoeken Verhalen Van je partner Om iets fout te zeggen Bindingsangst bang
Partner weg Partner anders Altijd bang Hulp zoeken Verhalen Van je partner Om iets fout te zeggen Bindingsangst bang


met de steun van: